Tree of Mind | Trainingen
De mindfulnesstraining van Tree of Mind is er dan ook op gericht om kinderen en jongeren hier weer even aan te herinneren. Door aandachtig te leren zijn krijg je meer grip op je ademhaling, je gedachten, je lichaam en je omgeving en zal je zien: je bent goed zoals je bent!
14093
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-14093,page-parent,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.5.2,vc_responsive
 

Trainingen

Aan het eind van de training in groep 5 kregen alle kinderen een kikkerdiploma. Ze gaven zichzelf daarbij een cijfer en deelden wat ze leuk of juist lastig vonden. Toen bleek pas echt dat de kinderen vertrouwen hadden gekregen, want ze gaven zichzelf op hun diploma allemaal een cijfer boven de 8!”

Aandacht werkt

‘Aandacht werkt!’ is een unieke mindfulnessmethode voor jongeren. Eline Snel vertaalde de oorspronkelijke methode voor volwassenen, ontwikkeld door de Amerikaanse moleculair bioloog Jon Kabat Zinn, naar een methode die aansluit bij de behoeften en de belevingswereld van kinderen. Na afloop van de training is er de mogelijkheid tot verdere begeleiding op maat.

Thema’s in de training

  • Observeren en concentreren
  • Aandacht voor je lijf
  • Proeven, ruiken, horen, zien en voelen
  • Geduld, vertrouwen en loslaten
  • Het voelen en toestaan van gevoelens
  • Leren kennen van en omgaan met gedachten
  • Aardig zijn is leuk
  • Het geheim van geluk

Mogelijke effecten

  • Concentratie neemt toe, impulsief gedrag neemt af
  • Negatieve gedachten en piekeren doven uit
  • Ontspanning, rust, en lekker slapen nemen toe
  • Angst en depressieve klachten nemen af
  • Vriendelijkheid en respect t.o.v. jezelf en anderen nemen toe, meer vertrouwen
  • Minder reactief gedrag op stress of gedrag van anderen.

Oefeningen

In de training ‘Aandacht werkt!’ zijn kinderen op een speelse manier bezig met hun ademhaling, hun lichaam en hun gevoelens. Hieronder vind je enkele voorbeelden van hoe we dat doen.

Stilzitten als een kikker

Stilzitten is zo makkelijk nog niet, maar als je je voorstelt dat je een kikker bent kan je het leren. Als kikkertjes volgen we onze ademhaling helemaal tot in onze buik, en zo verplaatsen we de aandacht langzaam maar zeker van ons denkende hoofd naar de rest van ons lichaam. Dat voelt lekker rustig!

Spaghettitest

Door allerlei bewegingen te maken en kleine opdrachtjes uit te voeren, leren we ons lichaam beter kennen. Wanneer spant je lichaam zich (ongemerkt) aan? En wanneer ontspant het zich juist? Als je dat eenmaal doorhebt, wordt ontspannen een stuk eenvoudiger.

Het weerbericht

Wat voor weer is het binnen in jou? Regent het of schijnt de zon? Niets is (gelukkig) zo veranderlijk als het weer, dus als je boos bent, duurt dat nooit de hele dag. Vaak gaat zelfs na een paar minuten de zon alweer schijnen. Als je merkt dat emoties maar tijdelijk zijn, kan je ermee leren omgaan.

Workshop ouders

Mindfulness is niet alleen goed voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Ouders kunnen in een avond te weten komen wat de aandachttraining doet met hun kinderen en zullen daarnaast zelf ervaren wat de oefeningen met hen doen.

Keurmerk

De trainingen van Tree of Mind worden verzorgd door gecertificeerd kindertrainer Ninja Ladrak-Somers. Zij is in het bezit van het Kikkerkeurmerk van de Academie voor Mindful Teaching, dat door middel van nascholing jaarlijks hernieuwd wordt.